­

LPG in plaats van Diesel

Meer
05 jul 2011 23:29 #6816 door P.J. Bottema


Hallo Herbert,

Die blokken zitten in een 409 en dat zijn 2.3liter 4 cylinder motoren van het type M 115. Ik heb er LPG zetels in gezet , maar er zijn ook leden die met de onveranderde cilinderkop rijden. Het verbruik is natuurlijk zeer afhankelijk van het gewicht wat je in de bus stouwt en je rijstijl, maar je moet algauw rekenen met 1 op 5 gemiddeld. (tegenover een diesel met 1 op 10 ). De geluidsproductie in vergelijk met een OM 314 is nagenoeg nihil. Kun je tijdens het rijden met een OM 314 niet tot nauwelijks met elkaar praten, met een M115 hoef je niet eens hard te praten. Ik heb er nu zon 45000 km mee getoerd , hoofdzakelijk in Scandinavie, en het bevalt ons super

Goed afgesteld loopt het motortje geweldig mooi. Op de autosnelweg kun je prima met het vrachtverkeer meekomen en in de bergen trekt hij toch redelijk omhoog. Bij snelheden van rond de100 km/h draait de motor algauw 4500 tot 5000 toeren en dat is eigenlijk best wel veel.

De bekende dieselwalm trek je ook niet achter je aan. De verkrijgbaarheid van LPG is tegenwoordig geen probleem meer.

Hou je van een rustig grommende en niet te stoppen trekmonster met een duidelijk hoorbare aanwezigheid en heb je niks met communiceren onderweg, tja dan zul je echt aan de 314 moeten.

Groet Pieter

L409 , korte wielbasis en verhoogd dak.



Beheerder van de technische documentatie

Mercedes L409 LPG ,Koelventilator Vito W368, E-Spark elektronische contactpunten, LiFePO4 304AH, Renogy DC-DC lader 40A, Truma Combi, WTA 2000 Genset, PV zonvolgsysteem
Laatst bewerkt doorP.J. Bottema.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden
­