- Berichten: 7768
- Ontvangen bedankjes 980
L409 asborgmoeren aantrekmoment
- P.J. Bottema
- Offline
- Platinum lid
- L409 op LPG
Minder
Meer
08 apr 2024 11:13 #87778
door P.J. Bottema
Beantwoord door P.J. Bottema in topic L409 asborgmoeren aantrekmoment
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef van Herk
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Gebruiker
Minder
Meer
- Berichten: 5
- Ontvangen bedankjes 0
08 apr 2024 00:17 #87776
door Stef van Herk
Beantwoord door Stef van Herk in topic L409 asborgmoeren aantrekmoment
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bottema
- Offline
- Platinum lid
- L409 op LPG
Minder
Meer
- Berichten: 7768
- Ontvangen bedankjes 980
07 apr 2024 23:40 - 07 apr 2024 23:45 #87775
door P.J. Bottema
Beantwoord door P.J. Bottema in topic L409 asborgmoeren aantrekmoment
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Laatst bewerkt 07 apr 2024 23:45 doorP.J. Bottema.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef van Herk
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Gebruiker
Minder
Meer
- Berichten: 5
- Ontvangen bedankjes 0
07 apr 2024 21:42 - 07 apr 2024 21:47 #87771
door Stef van Herk
L409 asborgmoeren aantrekmoment werd gestart door Stef van Herk
Beste,
Hier istie dan, mijn 'gloednieuwe' L409! De rit naar huis verliep soepel en de verwachtte snelheid
Grootste probleem tot nu toe bleek, na een paar ritjes, het verbruik te zijn (ik verwacht niet dat 4 km/L normaal is voor een L409 met M115.952 of hoort dit zo?), dus besloten om er voor het treffen toch nog naar te kijken voor de zekerheid. We hebben de bus per hoek opgekrikt en de wielen rondgegooid, daaruit bleek dat de achterwielen erg zwaar liepen (serieus aan trekken met veel kracht om uberhaupt te bewegen). Aan de bestuurderskant hebben we de wielen, de trommelrem en de aandrijfas eraf gehaald en nu bleek een grote hoeveelheid weerstand uit het wiellager te komen na het losdraaien van de asborgmoeren (zie foto). Nu dus de vraag hoe vast deze horen te staan? Ik zou denken: speling eruit stellen en dan ietsjes vaster, maar ze waren meer dan een halve slag voorbij de speling vastgedraaid.
Mocht dat waardevol zijn staat op een van de foto's nog een foto van een nummering op de diff, maar begreep dat dit waarschijnlijk alleen het type differentieel is, zo ja, waar kan ik het type van de as dan terugvinden?
De schroefdraad op de as-stomp en in de moeren is ook niet erg fris, dus we gaan komende week kijken of we deze kunnen repareren/vervangen. De draad is M50x1.5 en de moer is 7,8 mm hoog. Weet iemand toevallig of dit nog gangbaar materieel is bij Mercedes-dealers of ergens te krijgen is in de buurt van Eindhoven?
Als laatste had ik nog een vraag over technische bestanden (werkplaatshandboeken) die gedeeld zijn binnen de dubbellucht-club: moet je (betaald) lid zijn om hierbij te kunnen, of zijn deze online ergens terug te vinden? Ik ben binnenkort van plan lid te worden maar heb hier nog geen tijd voor gehad.
Ik hoor het graag als iemand suggesties heeft/meer weet, ik hoop het natuurlijk te halen naar het treffen volgende week
Mvg, Stef
Hier istie dan, mijn 'gloednieuwe' L409! De rit naar huis verliep soepel en de verwachtte snelheid
Grootste probleem tot nu toe bleek, na een paar ritjes, het verbruik te zijn (ik verwacht niet dat 4 km/L normaal is voor een L409 met M115.952 of hoort dit zo?), dus besloten om er voor het treffen toch nog naar te kijken voor de zekerheid. We hebben de bus per hoek opgekrikt en de wielen rondgegooid, daaruit bleek dat de achterwielen erg zwaar liepen (serieus aan trekken met veel kracht om uberhaupt te bewegen). Aan de bestuurderskant hebben we de wielen, de trommelrem en de aandrijfas eraf gehaald en nu bleek een grote hoeveelheid weerstand uit het wiellager te komen na het losdraaien van de asborgmoeren (zie foto). Nu dus de vraag hoe vast deze horen te staan? Ik zou denken: speling eruit stellen en dan ietsjes vaster, maar ze waren meer dan een halve slag voorbij de speling vastgedraaid.
Mocht dat waardevol zijn staat op een van de foto's nog een foto van een nummering op de diff, maar begreep dat dit waarschijnlijk alleen het type differentieel is, zo ja, waar kan ik het type van de as dan terugvinden?
De schroefdraad op de as-stomp en in de moeren is ook niet erg fris, dus we gaan komende week kijken of we deze kunnen repareren/vervangen. De draad is M50x1.5 en de moer is 7,8 mm hoog. Weet iemand toevallig of dit nog gangbaar materieel is bij Mercedes-dealers of ergens te krijgen is in de buurt van Eindhoven?
Als laatste had ik nog een vraag over technische bestanden (werkplaatshandboeken) die gedeeld zijn binnen de dubbellucht-club: moet je (betaald) lid zijn om hierbij te kunnen, of zijn deze online ergens terug te vinden? Ik ben binnenkort van plan lid te worden maar heb hier nog geen tijd voor gehad.
Ik hoor het graag als iemand suggesties heeft/meer weet, ik hoop het natuurlijk te halen naar het treffen volgende week
Mvg, Stef
Laatst bewerkt 07 apr 2024 21:47 doorStef van Herk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Wg ICT Moderator1, Wg ICT Moderator4
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden