Startproblemen bij een 409d
- E.A. Gielis
- Offline
- Platinum lid
Minder
Meer
04 sep 2017 13:21 #38877
door E.A. Gielis
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
Beantwoord door E.A. Gielis in topic Startproblemen bij een 409d
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Grimm Van gestel
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
04 sep 2017 13:04 #38876
door Grimm Van gestel
Beantwoord door Grimm Van gestel in topic Startproblemen bij een 409d
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Grimm Van gestel
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
14 aug 2017 15:39 #38457
door Grimm Van gestel
Beantwoord door Grimm Van gestel in topic Startproblemen bij een 409d
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 aug 2017 19:47 #38400
door M. Pol
409 D/410D
Beantwoord door M. Pol in topic Startproblemen bij een 409d
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
409 D/410D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Grimm Van gestel
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
12 aug 2017 16:27 #38398
door Grimm Van gestel
Beantwoord door Grimm Van gestel in topic Startproblemen bij een 409d
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bottema
- Afwezig
- Platinum lid
- L409 op LPG
Minder
Meer
- Berichten: 7772
- Ontvangen bedankjes 980
11 aug 2017 00:10 #38358
door P.J. Bottema
Beantwoord door P.J. Bottema in topic Startproblemen bij een 409d
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- W.O. Velthuis
- Offline
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2816
- Ontvangen bedankjes 379
10 aug 2017 20:56 #38357
door W.O. Velthuis
Wouter Velthuis
Mercedes L508DG 'Deutsches Rotes Kreuz' (1979)
Mercedes L508DG camper (1974)
Beantwoord door W.O. Velthuis in topic Startproblemen bij een 409d
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Wouter Velthuis
Mercedes L508DG 'Deutsches Rotes Kreuz' (1979)
Mercedes L508DG camper (1974)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E.A. Gielis
- Offline
- Platinum lid
10 aug 2017 18:46 #38356
door E.A. Gielis
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
Beantwoord door E.A. Gielis in topic Startproblemen bij een 409d
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Grimm Van gestel
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
10 aug 2017 16:03 #38354
door Grimm Van gestel
Startproblemen bij een 409d werd gestart door Grimm Van gestel
Hey allemaal !
Sinds 2 jaar ben ik de trotse eigenaar van een mercedes 409d uit '85 , met een zeer speciale custom mobilhome opbouw van een klein bedrijfje in Berlijn uit '88. En met een dubbele set achterwielen ^^
Nu enkele weken geleden werkte het voorgloei lampje nietmeer , en de motor start koud.
Dus ik op zoek naar het probleem , maar ik vind het niet
Wat heb ik allemaal al gedaan :
Circuit van het lampje (vanaf de kabel van de relais) gemeten = ok
Zekering op de relais = ok
Kabels van het contact naar de relais = ok
Voor de zekerheid heel de contact schakelaar nagemeten volgens het elektrisch schema = lijkt volledig juist te werken.
12V binnenkrijgen op de relais = ok
Kabels van relais naar gloeibougies = allemaal ok
Relais naar massa = ok
Ik heb (nog) niet kunnen meten of er 12v uit de relais komt tot bij de gloeibougies, omdat ik geen voordeuren heb in de camper moet ik iemand erbij hebben die het contact over draait , ik geraak alleen niet snel genoeg rond
Kan ik er dan wel min of meer vanuit gaan dat de gloeibougies stuk zijn ? Allemaal tegelijk dan ?
Zou het voorgloeilampje dan toch moeten aangaan daar deze de stroom pakt van de relais en niet in serie staat met de bougies (denk ik?)
En een ongeluk komt nooit alleen , dus is er ineens nog wat vanalles vreemds aan de hand...
Nu blijft mijn alternator lampje branden en de brandstof wijzer blijft aan, als de motor stil ligt en de sleutel uit het contact is
Daarom dat ik dus ook de elektrische fiche op het contact heb nagemeten, ik dacht met deze 2 problemen samen dat het daar lag. Ineens dashbord eruit , en voor de rest zie ik ook niets fout , geen valse contactjes fzo , heb ook overal even aangezeten om te zien of het los zat
En dan zijn er nog 2 'problemen'...
Mijn alternator riem is op mijn laatste rit afgebroken denk ik , want ik vind niks meer..
Een nieuwe gaan halen , maar als ik het goed begrijp moet deze rond de alternator , rond de ventilator , en rond de grote pulley vanonder op de blok (de aandrijving?) Moet ik dan mijn ventilator eerst eruit halen om deze te plaatsen ? Anders geraakt de riem er toch nooit rond ?
En dan ten slotte , ik kijk mijn radiator na op waterniveau , en die is helemaal leeg.
Ik heb vorig jaar 5000km in het zuiden gereden , en misschien een glas moeten bijvullen , en nu is deze plots echt leeg. Wat ?
Ik weet dat ik veel vraag maar jullie advies zou me echt vooruit helpen om deze tante terug op de baan te krijgen , we hebben nog veel avonturen te gaan
Sinds 2 jaar ben ik de trotse eigenaar van een mercedes 409d uit '85 , met een zeer speciale custom mobilhome opbouw van een klein bedrijfje in Berlijn uit '88. En met een dubbele set achterwielen ^^
Nu enkele weken geleden werkte het voorgloei lampje nietmeer , en de motor start koud.
Dus ik op zoek naar het probleem , maar ik vind het niet
Wat heb ik allemaal al gedaan :
Circuit van het lampje (vanaf de kabel van de relais) gemeten = ok
Zekering op de relais = ok
Kabels van het contact naar de relais = ok
Voor de zekerheid heel de contact schakelaar nagemeten volgens het elektrisch schema = lijkt volledig juist te werken.
12V binnenkrijgen op de relais = ok
Kabels van relais naar gloeibougies = allemaal ok
Relais naar massa = ok
Ik heb (nog) niet kunnen meten of er 12v uit de relais komt tot bij de gloeibougies, omdat ik geen voordeuren heb in de camper moet ik iemand erbij hebben die het contact over draait , ik geraak alleen niet snel genoeg rond
Kan ik er dan wel min of meer vanuit gaan dat de gloeibougies stuk zijn ? Allemaal tegelijk dan ?
Zou het voorgloeilampje dan toch moeten aangaan daar deze de stroom pakt van de relais en niet in serie staat met de bougies (denk ik?)
En een ongeluk komt nooit alleen , dus is er ineens nog wat vanalles vreemds aan de hand...
Nu blijft mijn alternator lampje branden en de brandstof wijzer blijft aan, als de motor stil ligt en de sleutel uit het contact is
Daarom dat ik dus ook de elektrische fiche op het contact heb nagemeten, ik dacht met deze 2 problemen samen dat het daar lag. Ineens dashbord eruit , en voor de rest zie ik ook niets fout , geen valse contactjes fzo , heb ook overal even aangezeten om te zien of het los zat
En dan zijn er nog 2 'problemen'...
Mijn alternator riem is op mijn laatste rit afgebroken denk ik , want ik vind niks meer..
Een nieuwe gaan halen , maar als ik het goed begrijp moet deze rond de alternator , rond de ventilator , en rond de grote pulley vanonder op de blok (de aandrijving?) Moet ik dan mijn ventilator eerst eruit halen om deze te plaatsen ? Anders geraakt de riem er toch nooit rond ?
En dan ten slotte , ik kijk mijn radiator na op waterniveau , en die is helemaal leeg.
Ik heb vorig jaar 5000km in het zuiden gereden , en misschien een glas moeten bijvullen , en nu is deze plots echt leeg. Wat ?
Ik weet dat ik veel vraag maar jullie advies zou me echt vooruit helpen om deze tante terug op de baan te krijgen , we hebben nog veel avonturen te gaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Wg ICT Moderator1, Wg ICT Moderator4
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden