- Ontvangen bedankjes 379
Voorstellen en vraagjes
- W.O. Velthuis
- Platinum lid
Wouter Velthuis
Mercedes L508DG 'Deutsches Rotes Kreuz' (1979)
Mercedes L508DG camper (1974)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J.M. Thielen
- Verbannen
- Ontvangen bedankjes 2
Hans
- W.O. Velthuis
- Platinum lid
Wouter Velthuis
- J. van den Hoogen
- Elite lid
- Ontvangen bedankjes 49
Onze mercedes historie
407D bj 1981 (dudo)
307D bj 1984 (bremer)
309D bj 1988 (bremer)
407D bj 1977 met OM 617 (dudo)
508D bj 1978 ex brandweer auto uit de Beemster
Check instagram voor de bouw van onze huidige 508D
roadythefiretruck
- J.M. Thielen
- Verbannen
- Ontvangen bedankjes 2
Hans
- W.O. Velthuis
- Platinum lid
Wouter Velthuis
- J.M. Thielen
- Verbannen
- Ontvangen bedankjes 2
Hans
- E.A. Gielis
- Platinum lid
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
- J.M. Thielen
- Verbannen
- Ontvangen bedankjes 2
Hans
- A.N. Boerbooms
- Onderwerp Auteur
- Verbannen
- Ontvangen bedankjes 0
- J. van den Hoogen
- Elite lid
- Ontvangen bedankjes 49
Onze mercedes historie
407D bj 1981 (dudo)
307D bj 1984 (bremer)
309D bj 1988 (bremer)
407D bj 1977 met OM 617 (dudo)
508D bj 1978 ex brandweer auto uit de Beemster
Check instagram voor de bouw van onze huidige 508D
roadythefiretruck
- A.N. Boerbooms
- Onderwerp Auteur
- Verbannen
- Ontvangen bedankjes 0
- A.N. Boerbooms
- Onderwerp Auteur
- Verbannen
- Ontvangen bedankjes 0
Ik ben sinds kort de trotste eigenaar van een prachtige 407D uit 85.
Het is een voormalig ME busje, die nu nog staat geregistreerd als autobus.
Er staan slechts 30.000 kilometers op de teller, maar de bus heeft de afgelopen 15 jaar zonder apk buiten op de oprit van een ouder echtpaar gestaan, die er vrijwel geen kilometers mee hebben gemaakt.
Nu heb ik hem daar dus opgehaald en bij de garage neergezet. Het is de bedoeling dat de remmerij daar volledig word gereviseerd, want deze haalt vanwege het lange stilstaan niets meer uit. Ook wordt al de olie natuurlijk even ververst en daarnaast krijgt de wagen ook nog een grote beurt.
Hier heb ik allemaal een goed gevoel over. De garage houder kwam zeer betrouwbaar over en was erg behulpzaam.
Na 15 jaar stilstand kan de prachtige dudo natuurlijk ook wel eens voorzien worden van nieuwe sloffen. Nu was mijn vraag welke maat ik het beste zou kunnen nemen om rond een mooie snelheid van 90 lekker laag in de toeren te blijven. Dit natuurlijk ook om de motor te sparen.
Er zitten zes gaat velgen op gemonteerd.
De bus staat nu nog geregistreerd als autobus, en zal bij de RDW als kampeer voertuig gekeurd worden. Hierbij heb ik natuurlijk alle belang bij een zo licht mogelijk gewicht van de bus, zodat hij lager in de wegenbelasting zal komen. Kan iemand hier nog nuttige tips bij geven?
Dan vroeg ik me ook af hoe het nou precies zit met de zitplaatsen en gordelplicht. De bus wordt natuurlijk van bedrijfswagen omgekeurd naar kampeervoertuig. Is het dan zo dat de bus vanwege zijn leeftijd geen notering krijgt van het aantal zitplaatsen, of is dit alleen het geval bij bussen die voor een bepaalde datum al omgekeurd waren? Zo ja, aan welke eisen moeten de zitplaatsen precies voldoen? Ik heb me over deze kwestie al ingelezen op de site van de rdw, maar hier kon ik weinig duidelijkheid uit opmaken. Daarom zou ik het graag willen horen van iemand die deze omkeuring al aan de levende lijve heeft ondervonden.
Ook ben ik benieuwd of een keurig voor trekhaak noodzakelijk is. Er zit momenteel geen trekhaak op de bus, maar ik wil deze in de toekomst wel monteren. Moet deze ook bij de rdw gekeurd worden, of is dit niet nodig zolang de trekhaak die je monteert een type plaatje heeft? Dit scheelt natuurlijk ook nog behoorlijk in gewicht tijdens moment van de keuring.
De buitenkant van de bus verkeerd verder in goede staat, hier en daar komt wat oppervlakkig roest door maar dat moet makkelijk bij te werken zijn. Hebben jullie nog goede tips voor het bijwerken van deze plekken? Het liefst zet ik hem in een lak die zowel menie als aflak is, zodat bijwerken een kwestie van opschuren en bijtippen wordt.
Momenteel zitten er nog lexan ruiten met een zwengel in (en de achterruiten en kleine voorramen), deze zijn door de tand des tijds licht dofjes uitgeslagen. Nu wil ik deze gaan vervangen voor schuifraampjes. Mocht iemand geïnteresseerd zijn in een ruil (inbraakwerend) of verkoop, dan verneem ik dat graag. Verder ben ik nog op zoek naar een tankklepje, het onderste gedeelte van de grill, treeplankje & trekhaak, knipperlicht kapje rechts en koplamp huis rechts (gezien vanaf binnen) Zou iemand mij daaraan kunnen helpen, of hebben jullie nog tips zoals sloopbedrijven waar dit mogelijk te vinden is?
Als ik nu naar boven scroll zie ik dat er alweer een flinke lap tekst staat. Hier kan je wel uit stellen dat het dudo virus mij ook getroffen heeft, en kan een lidmaatschap van de club eigenlijk niet meer uitblijven.
Ik wil jullie bedanken voor het lezen van mijn bericht, en voor de mogelijke antwoorden die hieruit voort zullen vloeien.
Groetjes Ami