Aanschaf O309 - 508D in Zweden
- E.A. Gielis
- Offline
- Platinum lid
Minder
Meer
22 apr 2016 07:44 #27533
door E.A. Gielis
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
Beantwoord door E.A. Gielis in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stan Heondeböm
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
21 apr 2016 20:03 #27529
door Stan Heondeböm
Beantwoord door Stan Heondeböm in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E.A. Gielis
- Offline
- Platinum lid
21 apr 2016 17:26 #27521
door E.A. Gielis
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
Beantwoord door E.A. Gielis in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stan Heondeböm
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
21 apr 2016 13:06 - 21 apr 2016 13:10 #27519
door Stan Heondeböm
Beantwoord door Stan Heondeböm in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Laatst bewerkt 21 apr 2016 13:10 doorStan Heondeböm. Reden: Niet volledig antwoord op de vragen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stan Heondeböm
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
21 apr 2016 13:01 #27518
door Stan Heondeböm
Beantwoord door Stan Heondeböm in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- H.P. de Jong
- Offline
- Platinum lid
- Met vriendelijke groet, Hans Peter
Minder
Meer
- Berichten: 1831
- Ontvangen bedankjes 390
20 apr 2016 20:29 - 20 apr 2016 20:50 #27501
door H.P. de Jong
Met vriendelijke groet, Hans Peter
Beantwoord door H.P. de Jong in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Met vriendelijke groet, Hans Peter
Laatst bewerkt 20 apr 2016 20:50 doorH.P. de Jong.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bottema
- Offline
- Platinum lid
- L409 op LPG
Minder
Meer
- Berichten: 7772
- Ontvangen bedankjes 980
20 apr 2016 18:23 - 20 apr 2016 22:55 #27493
door P.J. Bottema
Beantwoord door P.J. Bottema in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Laatst bewerkt 20 apr 2016 22:55 doorP.J. Bottema.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- W.O. Velthuis
- Offline
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2816
- Ontvangen bedankjes 379
20 apr 2016 18:19 #27492
door W.O. Velthuis
Wouter Velthuis
Mercedes L508DG 'Deutsches Rotes Kreuz' (1979)
Mercedes L508DG camper (1974)
Beantwoord door W.O. Velthuis in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Wouter Velthuis
Mercedes L508DG 'Deutsches Rotes Kreuz' (1979)
Mercedes L508DG camper (1974)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Detlev den Boesterd
- Offline
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1678
- Ontvangen bedankjes 22
20 apr 2016 16:41 #27484
door Detlev den Boesterd
Beantwoord door Detlev den Boesterd in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- W.O. Velthuis
- Offline
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2816
- Ontvangen bedankjes 379
20 apr 2016 09:04 #27471
door W.O. Velthuis
Wouter Velthuis
Mercedes L508DG 'Deutsches Rotes Kreuz' (1979)
Mercedes L508DG camper (1974)
Beantwoord door W.O. Velthuis in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Wouter Velthuis
Mercedes L508DG 'Deutsches Rotes Kreuz' (1979)
Mercedes L508DG camper (1974)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stan Heondeböm
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
19 apr 2016 15:44 #27455
door Stan Heondeböm
Aanschaf O309 - 508D in Zweden werd gestart door Stan Heondeböm
Hallo allemaal,
Ten eerste dit forum ziet er geweldig uit. Ik ben nieuw op dit forum en zal mij bij deze even kort voorstellen, ik ben nu bijna 2 jaar student in midden Zweden en ben aan het afstuderen, ik wil mijn verblijf verlengen ook omdat mijn vriendin ook in Zweden gaat studeren en ik werken in Zweden wil ervaren. Ik heb een autotechnisch achtergrond, zowel MTS als HTS afgerond, 2,5 jaar bij DAF op de fabriek gewerkt ik ben ook eigenaar van een DAF 66, auto van de zaak geweest Voor mijn verblijf in Zweden heb ik een bijzonder idee, ik wil een jaar in een camper gaan wonen en heb een MB 508, O309 met OM 314 op het oog, daarover heb ik wat vragen waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen .
Vorige week heb ik een bezoek gebracht aan het oude beestje, hij staat te koop omdat de camper niet functioneert met kleine kinderen, geen aparte slaapruimtes. Het gaat om een omgebouwde bus die jaren heeft gediend om gehandicapte kinderen op te halen. Nu zul je wellicht denken, midden zweden, sneeuw, koud en vooral zout, maar niets is minder waar, hier gebruiken ze juist niet of nauwelijks zout op de wegen omdat het te koud is.
Hij ziet er goed uit en is goed uitgerust, 7 m lang, geisoleerd van onder tot boven (ook ramen), ventilatie op zonnencellen, verwarming op zowel gasolie als 230 V mogelijk,met vloerverwarming op thermostaat geregeld, verswatervoorziening, luifel, koelkast met vriesvak ook zowel op gasolie als electriciteit. Zit geen douche in, wel een wasbakje en geen vaste toilet en daarom ook geen vuilwater tank. Daar kan ik mee leven, ik zal wat creatief moeten zijn, maar zeker als mijn vriendin een kamertje krijgt red ik mij daar wel mee.
Dan nu het technische verhaal, er staat inmiddels 660.000 km op de teller met de eerste motor, nu heb ik gehoord dat de OM 314, wat een truck/industrie motor is, onverwoestbaar is. Hij gebruikt volgens de eigenaar keurig 12 liter op de 100 km en nauwelijks olie. Hij had dringend geadiviseerd netjes 80 km/h te rijden om hem niet te hoog in toeren te laten lopen. De vorige eigenaar had de brandstofpomp gereviseerd. De camper is vrij stevig geprijsd, omgerekend 7.000 euro, ik ben enthousiast maar ook een lichte twijfel of ik dit wel moet doen. Ik wil hem in principe met een klein verlies na een of twee jaar wellicht weer verkopen. De huidige eigenaar heeft verder de hydrauliek van het koppelpedaal, dynamo, accu en de voorbanden recent vervangen. Hoe betrouwbaar is de motor na 660.000 km? Als busje heeft hij waarschijnlijk veel lange afstanden gereden en weinig koude starts, al waren het wel flinke koude starts (-30 komt hier voor).
Verder heb ik twee gescheuren in de lak gezien van boven naar beneden op de zijpanelen, wat kleine blaartjes op de lak, een scheur en ster in de vooruit, leek wat plamuur werk bij een afvoer te zitten, wielrandjes zag ik wat roest op, net als bij de deur scharnieren, droge ophangrubbers op de uiteinden van de bladveren, achterbanden hadden flinke droogte scheuren (hij zei dat ze ge retread, waren?), de tankmeter doet het pas weer als die half vol is. Ik ben vrij kritisch dus vergeef mij, ik weet dat het beestje 40 jaar oud is maar ik heb weinig trek in het overspuiten van de bus, dat is niet erg rendabel en vrij prijzig gok ik gezien het oppervlak. Wat zeggen jullie van het technische verhaal? Als ik de bus na een jaar met een klein verlies weer kan verkopen dan heb ik heel goedkoop (en primitief) geleefd.
Ten eerste dit forum ziet er geweldig uit. Ik ben nieuw op dit forum en zal mij bij deze even kort voorstellen, ik ben nu bijna 2 jaar student in midden Zweden en ben aan het afstuderen, ik wil mijn verblijf verlengen ook omdat mijn vriendin ook in Zweden gaat studeren en ik werken in Zweden wil ervaren. Ik heb een autotechnisch achtergrond, zowel MTS als HTS afgerond, 2,5 jaar bij DAF op de fabriek gewerkt ik ben ook eigenaar van een DAF 66, auto van de zaak geweest Voor mijn verblijf in Zweden heb ik een bijzonder idee, ik wil een jaar in een camper gaan wonen en heb een MB 508, O309 met OM 314 op het oog, daarover heb ik wat vragen waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen .
Vorige week heb ik een bezoek gebracht aan het oude beestje, hij staat te koop omdat de camper niet functioneert met kleine kinderen, geen aparte slaapruimtes. Het gaat om een omgebouwde bus die jaren heeft gediend om gehandicapte kinderen op te halen. Nu zul je wellicht denken, midden zweden, sneeuw, koud en vooral zout, maar niets is minder waar, hier gebruiken ze juist niet of nauwelijks zout op de wegen omdat het te koud is.
Hij ziet er goed uit en is goed uitgerust, 7 m lang, geisoleerd van onder tot boven (ook ramen), ventilatie op zonnencellen, verwarming op zowel gasolie als 230 V mogelijk,met vloerverwarming op thermostaat geregeld, verswatervoorziening, luifel, koelkast met vriesvak ook zowel op gasolie als electriciteit. Zit geen douche in, wel een wasbakje en geen vaste toilet en daarom ook geen vuilwater tank. Daar kan ik mee leven, ik zal wat creatief moeten zijn, maar zeker als mijn vriendin een kamertje krijgt red ik mij daar wel mee.
Dan nu het technische verhaal, er staat inmiddels 660.000 km op de teller met de eerste motor, nu heb ik gehoord dat de OM 314, wat een truck/industrie motor is, onverwoestbaar is. Hij gebruikt volgens de eigenaar keurig 12 liter op de 100 km en nauwelijks olie. Hij had dringend geadiviseerd netjes 80 km/h te rijden om hem niet te hoog in toeren te laten lopen. De vorige eigenaar had de brandstofpomp gereviseerd. De camper is vrij stevig geprijsd, omgerekend 7.000 euro, ik ben enthousiast maar ook een lichte twijfel of ik dit wel moet doen. Ik wil hem in principe met een klein verlies na een of twee jaar wellicht weer verkopen. De huidige eigenaar heeft verder de hydrauliek van het koppelpedaal, dynamo, accu en de voorbanden recent vervangen. Hoe betrouwbaar is de motor na 660.000 km? Als busje heeft hij waarschijnlijk veel lange afstanden gereden en weinig koude starts, al waren het wel flinke koude starts (-30 komt hier voor).
Verder heb ik twee gescheuren in de lak gezien van boven naar beneden op de zijpanelen, wat kleine blaartjes op de lak, een scheur en ster in de vooruit, leek wat plamuur werk bij een afvoer te zitten, wielrandjes zag ik wat roest op, net als bij de deur scharnieren, droge ophangrubbers op de uiteinden van de bladveren, achterbanden hadden flinke droogte scheuren (hij zei dat ze ge retread, waren?), de tankmeter doet het pas weer als die half vol is. Ik ben vrij kritisch dus vergeef mij, ik weet dat het beestje 40 jaar oud is maar ik heb weinig trek in het overspuiten van de bus, dat is niet erg rendabel en vrij prijzig gok ik gezien het oppervlak. Wat zeggen jullie van het technische verhaal? Als ik de bus na een jaar met een klein verlies weer kan verkopen dan heb ik heel goedkoop (en primitief) geleefd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Wg ICT Moderator1, Wg ICT Moderator4
Tijd voor maken pagina: 0.374 seconden